Abecedar Obezitate
Abecedar Obezitate

Cine suntem

Prof. Dr. Nicolae Hâncu Dr. Anca Elena Crăciun Dr. Andrada Muresan

De citit

Nutribon
Nutribon
Abecedar
Nutribon

Prof. Dr. Nicolae Hâncu „Micul dejun trebuie să fie masa principală a zilei“

3Președintele Federației Române de Diabet, Nutriție și Boli Metabolice, prof. dr. Nicolae Hâncu, ne vorbește despre cum trebuie să ne hrănim sănătos, dar și cum trebuie ținut corect un regim de slăbit.

Ce înseamnă, de fapt, alimentație corectă?
O alimentație sănătoasă înseamnă echilibru între aportul și consumul de calorii al unei persoane. Aportul alimentar pe zi trebuie împărțit în 3 mese principale și 2-3 gustări. Micul dejun, prânzul și cina sunt obligatorii, iar gustările sunt opționale.

Este recomandat ca masa de seară să nu se ia cu mai puțin de 2 ore înainte de culcare, astfel încât alimentele consumate la cină să fie eliminate din stomac în intestin, în acest fel fiind evitat refluxul gastro-esofagian.

Ce greșeli de alimentație fac românii?
În primul rând, mulți au obiceiul de a sări peste micul dejun. Acesta trebuie să fie masa principală a zilei și nu cina, cum se întâmplă de multe ori la noi. În al doilea rând, cumpărătorii nu prea citesc etichetele, de multe ori prețul fiind un factor mai important decât compoziția nutrițională scrisă pe eticheta alimentului. Citirea etichetei este esențială.

Cel care vrea să cumpere produsul trebuie să se informeze, să începă de la data expirării și să continue cu valoarea energetică și compoziția nutrițională a alimentului. Nu în ultimul rând, o altă greșeală este consumul redus de lichide.

Cum să ne alegem apa de băut? Cât de sănătoasă este apa de la robinet?
Apa de băut poate să fie minerală (conține săruri) sau neminerală (de exemplu, apa de masă, cea de la robinet etc.). Apa minerală, la rândul ei, poate fi carbogazoasă sau necarbogazoasă. Consumul corespunzător de lichide face parte din alimentația sănătoasă. Chiar dacă apa are 0 kcal, este esențială pentru păstrarea stării de sănătate.

Apa îmbuteliată și cea de la robinet sunt de obicei verificate și sigure pentru consum. Apa din diverse izvoare trebuie consumată cu atenție, existând riscul să fie contaminată și să pună în pericol sănătatea.

Este sănătos să mâncăm margarină?
Margarina industrială, obținută prin hidrogenare, este profund nesănătoasă. Ar trebui evitat consumul de produse care au fost obținute cu margarină industrială (creme, foietaje, produse de patiserie, etc.).

În schimb, margarinele moderne, obținute prin esterificare, care au și adaos de acizi grași Omega-3, nu au același conținut periculos de acizi grași trans.

Care aliment este mai sănătos, untul sau margarina?
Atât untul, cât și margarina, fac parte din grupa alimentelor aflate în vârful piramidei alimentației sănătoase, adică grupa grăsimilor și a dulciurilor.

Consumul acestor alimente trebuie să se facă prudent, ocazional, nedepășind 5-10g/zi (1-2 lingurițe). Având în vedere cantitatea mică, nu putem spune că, din punct de vedere nutrițional, sunt diferențe semnificative.

Care sunt alimentele pe care nu ar trebui să le consumăm niciodată sau cu moderație?
Nu există alimente „interzise”. Alimentele pot fi prietenoase sau neprietenoase, în funcție de cantitatea consumată și ținând cont de normele de siguranță alimentară.

Spre exemplu, oul este un aliment sănătos, dar 3 ouă consumate la micul dejun conțin prea mult colesterol, iar dacă oul este contaminat cu Salmonella, pune în pericol sănătatea.

Cum trebuie să alegem corect pâinea?
Se recomandă consumul de pâine obținută din făină integrală, pentru un plus de fibre, vitamine și minerale. Pâinea integrală conține glucide care se eliberează lent în organism, menținând nivelul glicemiei pe termen mai lung, fără apariția senzației de foame la 2-3 ore după masă. În plus, aduce în organism vitamine și minerale, care deși au 0 kilocalorii, sunt esențiale pentru sănătate.

Cum trebuie să ținem corect postul?
Postul religios este o perioadă delicată din punct de vedere nutrițional, deoarece, deși sunt eliminate grăsimile animale, crește consumul de glucide (din pâine, cartofi, fasole boabe) și găasimi vegetale (ulei).

Multe persoane se îngrașă în post prin creșterea aportului caloric. Pateurile, atât cele vegetale, cât și cele din carne, ar trebui consumate cu prudență, sub rezerva că au un conținut mare de calorii și de grăsime.

Cum slăbim fără să ne punem sănătatea în pericol?
Slabirea înseamnă nu doar scăderea numărului de kilograme, ci și reducerea conținutului de grăsime din organism. Curele de slăbire „minune” sunt profund dăunătoare, pentru că acele kilograme pierdute reprezintă apă, mușchi și grăsime, iar recâștigarea acelor kilograme înseamnă aproape exclusiv plus de grăsime.

Pentru o slăbire sănătoasă (și o menținere de durată a noii greutăți) recomand îmbunătățirea stilului de viață prin toate componentele sale: alimentație sănătoasă, activitate fizică zilnică, consum moderat (sau deloc) de alcool, menținerea stării de nefumător, somn odihnitor, gândire pozitivă. Recomand consultul medical specializat pentru cei care doresc să slăbească, nu urmarea unor diete provenite din surse incerte.

Sursa: clicksanatate.ro

Scrie un comentariu