Abecedar Obezitate
Abecedar Obezitate

Cine suntem

Prof. Dr. Nicolae Hâncu Dr. Anca Elena Crăciun Dr. Andrada Muresan

De citit

Nutribon
Nutribon
Abecedar
Nutribon

Prof.dr.emerit Nicolae Hâncu despre „coabitarea” cu coronavirusul

dr.hancuProf. Dr. Nicolae Hâncu a realizat pe tot parcursul acestor luni dificile o serie de articole dintre care s-au dovedit premonitorii, argumentate și mobilizatoare. În materialul ce ne-a parvenit reputatul profesor vorbește azi despre…coabitarea cu coronavirusul. Sfaturi foarte utile:

„Specialiștii epidemiologi ne avertizează că SARS-Cov-2 nu dispare așa repede, că nu va fi o linie roșie care să delimiteze strict invazia virusului, de dispariția sa. Înseamnă că o lungă perioadă vom fi nevoiți să coabităm cu el, printr-un nou stil de viață. Acesta va fi dominat de către măsurile de protecție antivirus, la care se adaugă cele trei componente vitale ale stilului de viață: alimentația, mișcarea și somnul. Prin ele se realizează atât protecția fizică, cât și fortificarea organismului în fața virusului.

PROTECȚIA FIZICĂ

Împiedecarea contactului cu virusul este esențială, obligatorie pentru toți și în toate circumstanțele. Regulile ei sunt cele stabilite de către specialiști și se aplică peste tot în lume. Este vorba despre noile obiceiuri care, prin repetiție trebuie „să ne intre în sânge”. Fac parte din IGIENIZARE, adică aplicarea regulilor pentru apărarea sănătății (igiena înseamnă în limba greacă sănătate: hugieinon). Ele se referă la ceea ce SĂ FACEM: igienizarea intensivă a corpului, distanțarea fizică, evitarea aglomerărilor, purtatul corect al măștii, biocidele să fie permanent „la purtător”) și la ceea ce să NU FACEM: strângerea mâinilor, îmbrățișările, sărutul, călătoriile, vizitele la prieteni. Va veni vremea teraselor și cu ea pericolul de contagiune, dacă nu se respectă regulile de igienizare. Trebuie să fim prudenți, să privim dincolo de distanțarea meselor, să întrebăm cu tact ospătarii „cum suportă masca și mănușile sau ce folosesc pentru dezinfecție”. Din răspunsul lor estimăm cât de corect se aplică măsurile de protecție. Evident, în bucătărie nu putem intra; ni se dau garanții de securitate alimentară și până la proba contrarie (!), credem în ele.

ALIMENTAȚIE ȘI FORTIFICARE  

Alimentația corectă este garanția sănătății care operează sub acest deziderat la toate vârstele. Circumstanțele actuale fac din alimentație o armă redutabilă, ușor de mânuit… dacă vrem… și TREBUIE SĂ VREM. Recomandăm ALIMENTAȚIA CARPATO-DANUBIANĂ, care este o adaptarea a celei mai sănătoase alimentații din lume, cea mediteraneeană, la tradiția și posibilitățile din România. Ca atare, sugerăm: consum de legume, leguminoase, fructe, produse cerealiere, pește, fructe de mare, carne slabă albă sau roșie, iaurt și brânzeturi fermentate, nuci și semințe, uleiuri, mai cu seamă cel de măsline. Regula generală este ca alimentele să fie în forma predominant integrală, neprocesată, nerafinată, fără adaosuri exagerate de sare sau zahăr. Pregătirea lor să se facă prin folosirea gastrotehniilor moderne.

Alimentația corectă se referă și la cantitate, mai ales la cei care au „probleme” cu silueta. Se știe că ultimele două luni au favorizat creșterea în greutate. Este necesară revenirea la cea anterioară, prin cumpătare în fața dulciurilor, foietajelor, alimentelor grase și, mai ales, a gustărilor dintre mese. Consumul de alcool favorizează creșterea în greutate, deci… moderație în toate, toate cu moderație.

Creșterea în greutate înseamnă acumulare de grăsime, ceea ce determină scăderea răspunsului imunitar al organismului. Cu alte cuvinte, kilogramele în plus nu ajută la fortificarea organismului în fața virusului. COVID-19 s-a manifestat în forme grave la persoanele cu obezitate, mai ales dacă aveau și diabet zaharat. Cântăriți-vă zilnic și dacă observați creșterea greutății, apelați la medicul de familie sau la medicul nutriționist. Dar până ajungeți la ei, reduceți-vă porțiile de mâncare.

Alimentația corectă contribuie și la sănătatea intestinului, prin aportul de probiotice (cu deosebire iaurt și brânzeturi fermentate) și prebiotice (alimentele bogate în fibre). Intestinul, mai ales colonul, este considerat ca unul dintre cele mai importante sectoare ale imunității în organism. În mod indirect și aproximativ, estimăm că funcțiile intestinale sunt normale dacă tranzitul intestinal este normal.

FORTIFICAREA ȘI MIȘCAREA

Activitatea fizică este foarte importantă pentru fortificarea organismului. Mișcările voluntare se fac prin contracțiile  musculaturii scheletice, în urma cărora se eliberează substanțe specifice, numite miokine. Ele au un rol important în răspunsul imunitar al organismului în fața virusului. Pentru a fi eficientă, mișcarea ar trebui să fie practicată zilnic, sub diferite forme, în funcție de vârstă, gradul de antrenament, obiceiuri, posibilități și plăcere. „A fi activ ” înseamnă nu doar a merge „la sală” sau a alerga, ci a rămâne activ și în restul zilei. Să nu ne transformăm în spectatori de TV de lungă durată și nici să nu rămânem mai mult de o oră în fața calculatorului, fără scurte pauze în care să faceți aproximativ 1.000 de pași, plimbându-vă in incintă, urcând sau coborând scări. Măsurați-vă pașii pe telefon și ambiționați-vă să ajungeți la 10.000 zilnic, indiferent de anotimp.

Beneficiile activității fizice, nu doar pentru imunitate, sunt uimitoare. Ele se acumulează treptat, durează cât timp practicați mișcarea, dispărând după aproximativ trei săptămâni de la întreruperea activității. Concluzia este firească: viața activă să fie toată viața!

FORTIFICAREA , SOMNUL ȘI ALTE SFATURI

Somnul odihnitor este parte din sănătatea noastră. Aproximativ 7-8 ore sunt suficiente, dar o oră să fie înainte de miezul nopții. Protejați-vă somnul de zgomot și lumină. Nu vă culcați mai repede de 2-3 ore de la cină sau de la orice formă de activitate fizică intensă.

Ne îndreptăm spre vară. Expunerea la soare a mâinilor și feței (este suficient să ne plimbăm), ajută la producția internă de vitamina D3, potențial utilă reacției imunitare a organismului. Dar o atenționare este necesară: încep căldurile, iar expunerea nesăbuită la soare se transformă în contrariul beneficiilor.

Mai mult ca oricând, fumatul este nociv, sub toate formele prin care se practică.

Persoanele care știu că au anumite boli cronice, trebuie să fie mai atente la respectarea recomandărilor terapeutice și la urmărirea unor parametri precum tensiunea arterială, glicemiile, colesterolul, enzimele hepatice, testele  de coagulare și, nu strică să repetăm, greutatea corporală.

Coabitarea cu virusul va fi probabil de lungă durată. Depinde de inteligența, voința și spiritul nostru de autoconservare să o transformăm într-o victorie”.

Un articol semnat prof.dr.emerit Nicolae Hâncu

Scrie un comentariu