Abecedar Obezitate
Abecedar Obezitate

Cine suntem

Prof. Dr. Nicolae Hâncu Dr. Anca Elena Crăciun Dr. Andrada Muresan

De citit

Nutribon
Nutribon
Abecedar
Nutribon

Reputatului profesor Nicolae Hâncu i se confirmă încă o dată predicțiile

Premierul Boris Johnson le-a cerut luni britanicilor să facă un efort pentru a slăbi, vorbind despre propria sa luptă cu kilogramele în plus înainte de a se îmbolnăvi de Covid-19. Cercetările arată că persoanele obeze sau supraponderale au un risc mai mare de deces sau de a contracta o formă mai puternică a bolii (sursa hotnews). Reputatul medic clujean prof.dr.emerit Nicolae Hâncu atrăgea atenția asupra acestui lucru încă la finalul lunii aprilie 2020, predicțiile domniei sale fiind încă o dată confirmate în ceea ce privește metodele de luptă cu Covid 19.

Iată ce spune Boris Johnson acum, aici. 

hancu
Și iată de spunea prof.dr. emerit Nicolae Hâncu într-un articol apărut pe site-ul nostru la 1 mai 2020:

„In aceasta “primăvara pandemică” suntem invadați atât de virusuri cât și de sfaturi, știri, prognoze sau păreri referitoare la starea de sănătate, mai mult sau mai puțin folositoare. Sunt convins că cei care ne citesc știu sa facă selecția, să decanteze, să rețină doar informațiile utile sănătății și deci stării de bine. În zilele trecute am adresat sfaturi pentru stilul de viață destinate adulților considerați sănătoși. Astăzi revin atenționând asupra unui aspect aparent minor, dar care prin persistența sa devine periculos. Este vorba despre creșterea în greutate frecvent întâlnită în aceste zile.

Doresc sa vă explic ce este creșterea în greutate, de ce apare mai frecvent acum, cât este de periculoasă, cum să o prevenim și chiar sa o „tratăm”. Nu mă voi referi la „obezitate” decât tangențial.

Creșterea în greutate apare prin acumularea de grăsime ca rezultat al unui aport de energie mai mare decât avem nevoie. Sursa de energie este reprezentată de mâncarea și băuturile consumate (aici nu includem apa), iar cheltuiala energetică se realizează pentru a întreține activitățile de bază ale organismului și prin activitate fizică. „Noua viață” în contextul distanțării sociale este caracterizată atât de creșterea consumului alimentar cât și de scăderea activității fizice. Rezultă astfel un plus de energie care se acumulează sub forma depozitelor de grăsime. “Exagerările” alimentare se explica prin:

  • gustări repetate de chipsuri, foietaje, fursecuri, bomboane, ciocolată dulce sau băuturi îndulcite
  • creșterea porțiilor de mâncare, consum crescut de alimente grase (carne grasă, sosuri, maioneză, unt, margarină, brânzeturi, mezeluri), produse cerealiere rafinate (pâine albă, paste, orez alb) sau cartofi (de regulă prăjiți)
  • consum crescut de deserturi, prăjituri, înghețată sau băuturi dulci (carbogazoase sau nu)
  • creșterea consumului de alcool

Mai mult, reputatul profesor dădea și o serie de sfaturi practice, unele de urmat chiar și acum:

  • Pasul 1: Evaluarea creșterii în greutate prin metodele descrise anterior.
  • Pasul 2: Analizarea cauzelor care ar explica modificarea ponderală.
  • Pasul 3: Corectarea greșelilor alimentare. Eliminați gustările, reduceți treptat porțiile de mâncare (începeți cu cina, apoi continuați cu prânzul); reduceți sau suprimați consumul de băuturi dulci și alcool.
  • Pasul 4: Începeți programul de activitate fizică “în apartament” sau aproape de casă, respectând regulile impuse de ordonanțele militare și regulile de distanțare socială.
  • Pasul 5: Aveți grijă de somn.
  • Pasul 6: Coabitați cu stresul. Deocamdată nu îl putem elimina dar avem posibilitatea să îi diminuăm efectele prin alimentație corectă, mișcare și somn odihnitor. Eliminați bombardamentele mediatice negative și selectați-vă programele de la radio, tv și YouTube.
  • Pasul 7: Observați efectele acestor modificări; dacă creșterea în greutate se reduce, sugerăm sa le continuați. Dacă ea persistă, contactați telefonic medicul de familie sau un specialist în diabet, nutriție și boli metabolice. Dar înainte de orice, verificați dacă chiar ați respectat recomandările.
  • Pasul 8: În cazul persoanelor care au diabet zaharat, hipertensiune arterială, boli cardiovasculare, renale sau oricare altă boală cronică, recomandăm să contactați medicul specialist care vă urmărește, căruia să îi comunicați nu doar creșterea în greutate ci mai ales valorile tensiunii arteriale, glicemiile și orice modificare în evoluția bolii.

Scrie un comentariu