Abecedar Obezitate
Abecedar Obezitate

Cine suntem

Prof. Dr. Nicolae Hâncu Dr. Anca Elena Crăciun Dr. Andrada Muresan

De citit

Nutribon
Nutribon
Abecedar
Nutribon

SĂRBATORI ȘI SĂRBĂTORIRI ÎN PANDEMIE

Nicolae Hancu    Suntem într-o binecunoscută perioadă a abaterilor de la alimentația sănătoasă care adeseori se transformă în excese alimentare repetitive.

Oamenii parcă vor să-l confirme pe Oscar Wilde care recunoștea, “rezist la orice exceptând tentațiile”. Dar tentațiile sunt acum frecvente și peste tot, cauzate de Magia sărbătorilor Crăciunului și de emoția sărbătoririi altor evenimente. De fapt este un triplu exces: alimentar, bahic și de sedentarism. Pericolele lor pentru sănătate sunt cunoscute de mult dar în acest an ele sunt mai mari, deoarece pandemia Covid-19 contribuie la generarea lor.

Presiunea restricțiilor, teama și izolarea împing oamenii spre refugiu în acest “hedonism al exceselor”. Ele fragilizează organismul, îi scad reacția imună de apărare, alături de declanșarea unor mecanisme de agravare pentru infecția cu noul Coronavirus.

Este deci un veritabil cerc vicios: pandemia favorizează excesele iar excesele amplifică pericolul
pandemiei.

Ce ar trebui să facem pentru ca magia sărbătorilor Craciunului dar și a celorlalte prilejuri de bucurie să nu se transforme în probleme medicale? Dorim să oferim câteva sugestii:
*Încercați să aplicați principiul lui Aristotel care îndeamnă la “moderație în toate, toate cu moderație.”
*Gustați din toate dar nu consumați din toate.
*Să nu consumați la aceeași masă, eventual nici în aceeași zi prea multe preparate “greu digerabile” cum ar fi cele de porc, bogate în grasime sau dulcuiri preparate cu multă grasime. Ele fac parte din tradițiile culinare, ca atare nu le ocolim dar regula de aur este să fie consumate cu moderație. Adăugam la lista “moderației” produsele de patiserie, alimentele procesate [mezeluri, produse de cofetărie, cipsuri] dar și alcoolul.
*Alternați consumul produselor de porc cu cele de pasăre sau pește.
* Sarmalele pot fi foarte gustoase și dacă sunt preparate din carne slabă, chiar de pasăre, cu multa varză tocată care se fierbe cu “o afumătură” iar în loc de smântană să fie folosit iaurtul cu grăsime 10%. Gospodinele pricepute și moderne știu că așa ceva este posibil.
*Atenție la porții!! Cea mai sănatoasă mâncare consumată în exces, devine nesanătoasă.
* Precauțiile vizează toate persoanele adulte sau vârstnice dar cu deosebire se referă la cei cu anumite boli digestive, cardiace, renale, diabet zaharat, etc. Părinții trebuie să supravegheze alimentația copiilor și să-i atragă spre mișcare.
* O altă atenționare se referă la “sfaturile” unor gastrotehnicieni [“șefi”] care sunt mai degrabă îndemnuri la consum bazat pe “gustul bun” și atrăgător, fără a se gândi că nu întodeauna gustul bun este și sănătos!
*Dacă un exces alimentar s-a produs, nu îl repetați. Nu practicați curele de detoxifiere care nu au nici o bază științifică. După un exces sau mai multe nu apare o intoxicație; ca atare nu este nevoie de o dezintoxicare.
* Cea mai sigură si sănatoasă metoda de recuperare după perioada exceselor este întoarcerea la alimențația sănătoasă, bazată pe moderație, alături de celelalte componente ale stilului de viață sănătos cum ar fi: evitarea excesului de alcool, a fumatului, somnul odihnitor și practicarea mișcării sub orice formă și oricând dar adaptată la capacitatea și posibilitatea fiecăruia.
* Nu uitați să vă cântăriți zilnic. Dacă apar kilograme în plus, să reduceți porțiile mai ales la dulciuri și grăsimi sub forma gustărilor dintre mese.

SUNT CONVINS CA ÎNȚELEPCIUNEA VA CONDUCE OAMENII LA IZBÂNDA DIN ÎNFRUNTAREA
CU CORONAVIRUSUL DAR ȘI ÎN LUPTA CU EI INȘIȘI.

CRĂCIUN FERICIT ȘI LA MULȚI ANI!
Prof. Univ. Dr. Nicolae Hâncu

Scrie un comentariu