Abecedar Obezitate
Abecedar Obezitate

Cine suntem

Prof. Dr. Nicolae Hâncu Dr. Anca Elena Crăciun Dr. Andrada Muresan

De citit

Nutribon
Nutribon
Abecedar
Nutribon

Întrebări frecvente

1. Care este necesarul meu energetic?

Necesarul energetic se calculează în funcţie de vârstă, sex, gradul de activitate fizică, condiţii speciale (ex. sarcină, alăptare) pentru fiecare individ în parte. Pentru adulţi normoponderali, sănătoşi, cu activitate fizică moderată, acesta este în general de 1800-2000 kcal/zi pentru femei şi 2200-2400 kcal/zi pentru bărbaţi.

2. Ce înseamnă „valori nutritive”?

Valorile nutritive sau valorile nutriţionale ale unui aliment se referă în general la numărul de kcal pe care acesta îl conţine (de obicei raportat la 100 g produs sau per porţie), precum şi la conţinutul în proteine, lipide şi glucide, precum şi la conţinutul de fibre alimnetare, vitamine şi minerale. Spre exemplu un măr de mărime medie (120-150g) conţine: 81 kcalorii, 21g glucide, 4g fibre solubile, 10mg calciu, 10mg fosfor, 0,25mg fier, 159mg potasiu, 8mg vitamina C, 73UI vitamina A şi 4micrograme folat (sursa: USDA – Nutrient Database for Standard Reference).

3. Când trebuie să consult un medic specialist în nutriţie?

Un medic specialist în nutriţie trebuie consultat atunci când doriţi să slăbiţi, să vă îngrăşaţi, când aveţi condiţii medicale speciale (ex. intoleranţă la gluten), condiţii fiziologice speciale (sarcina, alăptarea), sau când doriţi să ştiţi ce trebuie să faceţi pentru a avea o alimentaţie corectă în vederea menţinerii stării de sănătate.

4. De ce e important să nu mă îngraş?

Studiile au arătat faptul că fiecare kilogram în plus peste greutatea normală creşte riscul de apariţie a bolilor cardiovasculare, a diabetului zaharat de tip 2, scade calitatea vieţii şi speranţa de viaţă. Un studiu a arătat că bărbaţii cu vârsta între 20 şi 30 ani cu obezitate morbidă (IMC peste 45 kg/m2) au o reducere de 13 ani a speranţei de viaţă faţă de un bărbat de aceeaşi vârstă, dar cu greutate normală. La femei reducerea speranţei de viaţă în aceleaşi condiţii este de 8 ani (sursa: Fontaine KR, Redden DT, Wang C, Westfall AO, Allison DB. Years of Life Lost Due to Obesity. JAMA. 2003;289(2):187-193). Totuşi, dacă îngrăşarea apare, trebuie făcute toate eforturile pentru a slăbi. Un studiu realizat la persoanele cu diabet zaharat tip 2 a arătat faptul că fiecare kilogram slăbit duce la o creştere cu 3-4 luni a speranţei de viaţă (sursa: Lean MEJ, Powrie JK, Anderson AS, et al. Obesity, weight loss and prognosis in type 2 diabetes. Diabetic Med. 1990; 7:228-233.) .

5. Există grăsimi “bune” şi grăsimi “rele”?

Există în alimentaţie grăsimi “bune” şi grăsimi “rele”, dar trebuie să ştim că ele au acelaşi număr de kcal pe 100g, deci pot duce la îngrăşare dacă le consumăm în exces. Grăsimile bune sunt grăsimile mononesaturate (din măsline, avocado) sau polinesturate (din floarea-soarelui, porumb, sâmburi de struguri, nuci, alune, seminţe), iar grăsimile rele sunt cele din margarinele industriale, carnea roşie grasă, untură. Prin prăjire, grăsimile bune devin grăsimi rele.

6. Ce trebuie să mănânc dacă am diabet?

Alimetaţia persoanei cu diabet respect regulile Alimentaţiei Sănătoase recomandate şi persoanelor fără diabet. Trebuie acordată o atenţie specială glucidelor (hidraţilor de carbon) din alimentaţie.

piramida_alimentatiei_sanatoase7. Este sănătoasă dieta cu supă de varză? Dar regimul disociat?

Dietele disociate nu sunt recomandate de către specialiştii în nutriţie, deoarece organismul nostru are nevoie în aceeaşi zi şi de proteine şi de lipide şi de glucide. O alimentaţie unilaterală predispune la deficite de macronutrienţi minerale şi vitamine. Se recomandă în general o alimentaţie cât mai variată, care să conţină toate grupele de alimente, în anumite proporţii, conform Piramidei Alimentaţiei Sănătoase.

8. Dieta vegetariană şi perioadele de post sunt sănătoase? Ne ajută să slăbim?

Dieta vegană (100% vegetariană) predispune la deficit de vitamina B12 şi vitamina D, care în general sunt aduse prin suplimente alimentare. Ovo-lacto-vegetarienii sau pesco-vegetarienii nu sunt predispuşi la aceste deficite, dieta acoperind toate necesităţile nutriţionale. Postul urmat pe perioadele recomandate de calendarul religios nu predispune la deficit de vitamine sau minerale. În perioadele de post trebuie acordată o atenţie sporită cantităţii de ulei din mâncare (1 lingură de ulei are aproximativ 120 kcal), precum şi tendinţei de a consuma cartofi, fasole şi mazăre boabe sau pâine în exces. Spre exemplu cartofii prăjiţi sunt de post, dar nu fac parte din alimentaţia sănătoasă.

9. Pot să iau suplimente “pentru slăbit”?

Suplimetele, aşa cum le spune numele, suplimetează alimetaţia sănătoasă, dar nu ţin loc de stil de viaţă sănătos. Suplimentele alimentare nu au studii de siguranţă sau de eficienţă, fiecare le ia pe propria răspundere. Cea mai sigură şi eficientă metodă de slăbit este stilul de viaţă sănătos, care implică alimentaţie sănătoasă, activitate fizică zilnică, somn suficient şi odihnitor, hidratare corespunzătoare.

10. Pentru a slăbi trebuie să îmi calculez caloriile?

În general puţini oameni stau să calculeze numărul de calorii pe care îl consumă, dar toţi ar trebui să fim atenţi la aspectele cantitative şi calitative ale meselor: orarul meselor, frecvenţa meselor (3 mese principale şi opţional 2-3 gustări), mărimea porţiilor, ceea ce avem în farfurie.

11. La ce foloseşte analiza compoziţiei corporale?

Analiza compoziţia corporale se realizează de obicei pe principiul bioimpedanţei şi ne oferă date despre cantitatea de muşchi, grăsime, apă şi minerale din organism. Este importantă, deoarece un culturist poate să fie obez prin calcularea indicelui de masă corporală datorită excesului de muşchi, dar aceasta nu este o condiţie patologică şi nu se recomandă scădere în greutate, pe când un bărbat sedentar este obez prin exces de grăsime şi aici trebuie luate măsuri pentru scădere în greutate, putând astfel preveni apariţia bolilor cardiovasculare sau a diabetului zaharat. Dietele dezechilibrate duc la pierdere în greutate prin scăderea maseimusculare alături de pierderea de grăsime. O dietă echilibrată şi o slăbire sănătoasă trebuie să se realizeze prin pierdere de grăsime, masa muscular fiind păstrată sau chiar crescută. Aceste informaţii nu le putem afla decât prin efectuarea analizei corporale, cel mai performant aparat în acest domeniu fiind InBody720, pe care îl avem şi noi în cadrul Departamentului de Diabet, Nutriţie şi Boli metabolice din cadrul Policlinicii “Regina Maria”.

12. Trebuie să merg la sală zilnic pentru a scădea în greutate?

Mersul la sală este o activitate pe care puţini dintre noi o putem desfăşura zilnic, pe timp îndelungat. Se recomandă adoptarea unui stil de viaţă activ, care să implice cât mai mult mers pe jos în cadrul activităţii cotidiene (renunţarea la transportul cu maşina sau autobuzul, renunţarea la lift, organizarea programului zilnic, astfel încât jumătate de oră să fie rezervată pentru o plimbare în ritm alert etc.). Pentru a scădea în greutate trebuie să fim atenţi şi la ceea ce mâncăm. În ceea ce priveşte mersul la sală, dacă activitatea fizică este intensă, implică ridicare de greutăţi, chiar se recomandă zile de pauză pentru a da timp fibrei musculare să se refacă.

13. E normal ca adolescenţii să se îngraşe?

Apariţia caracterelor sexuale secundare duce la distribuţia diferită a ţesutului adipos între cele 2 sexe, dar şi la modificarea compoziţiei corporale. Nu este însă normal ca furtuna hormonală din această perioadă să fie dublată de alimentaţie dezechilibrată şi stil de viaţă sedentar. Deci răspunsul este nu, nu este normal ca un adolescent să se îngraşe, dezvoltarea trebuie să fie armonioasă şi trebuie încurajate activităţile fizice şi programele de educare pentru sănătate la această categorie de vârstă.

14. Ce este indicele glicemic?

În 1981 Jenkins arăta că după consumul de diferite alimente, creştere glicemiei se produce diferit. Principiul constă în cuantificarea puterii de creştere a glicemiei după consumul unui aliment dat, în raport cu un glucid de referinţă (glucoza sau pâinea albă). Alimentele cu indice glicemic mic sunt preferate în alimentaţia sănătoasă (ex. măr cu coajă versus suc de mere, orez brun versus orez alb, paste din făină integral versus paste din făină albă etc.)

15. Pâinea neagră e bună în cura de slăbire?

Pâinea neagră şi pâine albă au aproximativ acelaşi număr de calorii/100g, deci trebuie atenţie la cantitatea consumată. Dar pâinea neagră este mai sănătoasă, fiind bogată în fibre alimentare, minerale şi vitamine, pe când pâinea albă aduce calorii “golite” de minerale şi vitamine, care se pierd prin prelucrarea cerealelor.